App Support

Hjælp til IOS-enheder

(Hjælp til Android-enheder findes længere nede)

Få hjælp, hvis du oplever problemer med Kirppu-app’en på din iOS-enhed.

Vi gør alt, hvad vi kan, for at Kirppu-app’en fungerer så problemfrit som muligt. Nogle iPads eller iPhones kan alligevel opleve problemer med app’en. Derfor har vi lavet denne guide, så du forhåbentligt kan få løst dit problem hurtigst muligt.

Hvis du oplever problemer med app’en, skal du som det første tjekke, at du har internetforbindelse. Dernæst skal du tjekke, om du har den nyeste version af app’en. Dette gør du ved at gå i App Store og søge efter ‘Kirppu’. Står der ’Åbn’, har du den nyeste. Står der ’Opdater’, skal du opdatere.

Hvis du fortsat oplever problemer med app’en

Hvis du stadig oplever problemer med app’en, kan det skyldes, at din enhed mangler “motorkraft”.

Dette problem opstår typisk for følgende enheder:

  • iPad 2
  • iPad mini (første generation)
  • iPad 3
  • Ældre iPhones (eksempelvis 4S)

Du kan afhjælpe dette problem ved at følge nedenstående. Du behøver ikke at gennemføre dem alle, hvis app’en begynder at køre som ønsket. Men vi anbefaler, at du som minimum gennemfører de første tre råd:

  1. Slet apps, du ikke længere bruger. Tablets og telefoner bliver over tid fyldt med både apps, fotos og video, som fylder på din enhed. Når du fjerner gamle apps, vil det frigive plads til de apps. Du fjerner en app ved at holde fingeren nede på app-ikonet, indtil alle ikoner begynder at vibrere. Herefter kan du fjerne apps ved at trykke på det lille kryds i øverste venstre hjørne. Du kan slette flere apps ved at gå via indstillinger > generelt hukommelse/iCloud.
  2. Genstart din tablet/telefon, efter du har slettet apps. Så forsvinder de både fra den midlertidige og den permanente hukommelse.
  3. Fjern baggrundsopdateringer fra apps, som du stadig har på din enhed – eksempelvis fra sociale medier, mail, kalender eller spil. Gå ind i indstillinger generelt baggrundsopdateringer og behold kun de vigtigste.
  4. Opdatér til nyest mulige operativsystem. Gå i indstillinger generelt softwareopdatering og tjek, om der er mulighed for en softwareopdatering. Det kræver internetadgang.
  5. Opdatér til nyeste version af appen i App Store.
  6. Ryd din browserhistorik i Safari. Gå ind i indstillinger safari > slet historik og website-data. Det kan give lidt længere load-tid næste gang, man besøger en internetside, men det fjerner også en masse data fra tidligere besøgte sider, som kan tage motorkraft.
  7. Fjern notifikationer (beskeder fra sociale medier, spil eller lignende). Ligesom ved baggrundsopdateringer skal de apps, som tilbyder dette, hele tiden bruge ”motorkraft” på at lytte efter nyt, som kan sløve din tablet eller telefon. Gå ind i indstillinger notifikationer og vælg off/fra for hver app.
  8. Slå lokalitetstjenester fra. Selvom lokation er nødvendigt for at bruge apps som Google Maps, er den også en service, som ligger i baggrunden og bruger ”motorkraft”. Gå ind i indstillinger anonymitet lokalitetstjenester og slå den fra.
  9. Spotlight-søgning gør, at din iPad eller iPhone hurtigt kan finde noget på enheden – men servicen kan ind imellem påvirke, hvor hurtig din enhed er til at køre andre apps eller tjenester. Gå ind i indstillinger generelt spotlight-søgning og sæt alle søgeresultater til eller fra.
  10. Hvis du har gennemført råd 1-9, men appen fortsat kører dårligt, kan du hente en lille smule ekstra motorkraft ved at slukke for nogle af enhedens visuelle effekter. Gå ind i indstillinger generelt reducer bevægelser og slå denne fra.

Oplever du fortsat problemer med app’en?

Så er du velkommen til at kontakte os på info@kirppu.dk

Hjælp til Android-enheder

Få hjælp, hvis du oplever problemer med Kirppu-app’en på din Android-enhed.

Vi gør alt for, at appen fungerer så problemfrit som muligt. Nogle kan alligevel opleve problemer med den. Her finder du en guide, så du hurtigt kan få løst dit problem.

Kirppu-app’en er optimeret til Android 5+. Hvis du oplever problemer med appen, bør du først sikre dig, at du har internetforbindelse. Dernæst skal du tjekke, om du har den nyeste version af app’en. Dette gør du ved at gå i Play Store og søge efter ‘Kirppu’. Står der ’Åbn’, har du den nyeste. Står der ’Opdater’, skal du opdatere.

Hvis du fortsat oplever problemer med app’en

Hvis du stadig oplever problemer med app’en, kan det skyldes, at din enhed mangler “motorkraft”.

Dette problem opstår typisk for disse enheder:

  • Nyere telefoner og tablets, som kører en ældre version af Android (fx 4.4 eller 5.0)
  • Ældre (fra 2014 eller tidligere) telefoner og tablets, som kører en ny version af Android (fx 7.0 eller 8.0).

Du kan afhjælpe dette problem ved at følge nedenstående råd. Du kan eventuelt standse undervejs, hvis app’en begynder at køre som ønsket. Men vi anbefaler, at du som minimum gennemfører de første tre råd:

  1. Slet apps, du ikke længere bruger. Tablets og telefoner bliver over tid fyldt med både apps, fotos og video, som alt sammen fylder på din enhed. At slette gamle apps hjælper din tablet eller telefon til at frigive plads til de apps, som du stadig anvender. Du fjerner en app ved at finde enhedens lagringsoversigt. Her kan du vælge mellem enhedens forskellige typer af lagring, eksempelvis dokumenter, fotos, video og apps. Vælg type, og vælg herefter de apps, dokumenter med videre, som du vil slette.
  2. Genstart din tablet eller telefon, efter du har slettet apps. Så forsvinder de både fra den midlertidige og den permanente hukommelse.
  3. Fjern automatisk synkronisering fra apps, som du stadig har på din tablet eller telefon, eksempelvis fra sociale medier, mail, kalender eller spil. Behold kun de vigtigste. Det varierer fra enhed til enhed, hvor synkronisering ligger gemt, men den bør ligge under indstillinger og/eller app-oversigt.
  4. Opdatér til nyest mulige operativsystem (det kræver internetadgang).
  5. Opdatér til nyeste version af appen i Play Store. Nogle brugere oplever at knappen ’Opdater’ ikke er tilgængelig i Play Store, selvom der er kommet en ny version af appen. I så fald skal du blot slette appen og hente den igen i Play Store.
  6. Luk apps, som ligger i baggrunden. Tryk på firkanten til venstre for menuknappen for at se alle åbne browservinduer og apps. Herefter kan du vælge at lukke alle eller lukke dem enkeltvist.
  7. Ryd din browserhistorik i Chrome. Åbn browseren, vælg menu i øverste højre hjørne, vælg historik og vælg ryd browserdata. Det kan give lidt længere loadtid næste gang, du besøger en internetside, men det fjerner også en masse data fra tidligere besøgte sider, som kan tage motorkraft.
  8. Fjern notifikationer/meddelelser (beskeder fra sociale medier, spil eller lignende). Ligesom ved baggrundsopdateringer skal de apps, som tilbyder dette, hele tiden bruge motorkraft på at lytte efter nyt, som kan sløve din tablet eller telefon. Søg efter meddelelser i telefonen, eksempelvis under indstillinger, og fravælg alle apps, som ikke er absolut nødvendige.
  9. Hold widgets på et minimum. Widgets er de visninger på din skærm, som opdaterer data løbende, eksempevis vejrtjeneste, sportsresultater eller andre live-opdateringer, hvor du ikke skal åbne en app, for at se nyeste information.

Oplever du fortsat problemer med app’en?

Så er du velkommen til at kontakte os på mailen info@kirppu.dk