Denne blå emaljekande, der altid indeholder dampende varm kaffe på sommerbordet i kolonihaven, er et syn alle danskere kender. Kaffekanden Madam Blå er uden tvivl et dansk ikon, man ikke kan komme udenom. Særligt hvis man er loppeentusiast. Derfor er det også passende, at det er lige netop denne blå madamme, der får lov til at starte ballet i vores nye serie: Historien bag. Denne danske design klassiker har faktisk også en noget mere betydningsfuld historie bag sig end de fleste måske tror. Læs med her, hvor vi fortæller om Madam Blå.
Den danske historie
Madam Blå opstod nemlig i en tid hvor det danske samfund gennemgik betydelige ændringer, særligt på arbejdsmarkedet. Vi befinder os sidst i 1800-tallet, og arbejderne er begyndt at samle sig til demonstrationer imod lange arbejdsdage. De forlanger mere fritid. Selvom at det første 1. maj møde blev holdt i 1890, skulle det tage næsten 30 år før at arbejdernes krav bliver sikret ved overenskomst. Det sker i maj 1919.
Arbejdernes drøm om døgnets tredeling bliver altså endelig en realitet efter 30 års kamp. Og imens der var fest i gaden og arbejderne nød deres ekstra velfortjente fritid, fulgte velstanden ikke med. Der var derfor primært kun råd til erstatningskaffe for de fleste. Og erstatningskaffen blev serveret i Madam Blå for venner og familie i de danske kolonihaver.
Madam Blå bliver til
Poul Glud var en blikkenslager fra Vejle. Som person var han iderig, og identificerede at der var et behov for billige varer med lang holdbarhed. Da Vejle blev ham for lille tog han til Tyskland, for at vende tilbage til Danmark og København med endnu flere ideer. I København slog han sig sammen med Troels Marstrand, der var gammel isenkræmmer. De to grundlagde virksomheden Glud og Marstrand i 1879. Så faktisk længe før arbejderne fik deres overenskomst, men stadig i en tid hvor utilfredsheden med arbejdstider voksede. Glud og Marstrand startede med at fremstille metal varer til husholdninger, mejerier og legetøj.
I slutningen af 1800-tallet blev emalje et populært materiale at bruge i køkkenredskaber. Populariteten skyldes primært at emalje var æstetisk at se på, hygiejnisk i brug og samtidig signalerede de blå og hvide farver renhed. Efter århundredeskiftet lancerede Glud og Marstrand deres blå emalje kaffekande – Madam Blå. Madam Blå var originalt tiltænkt som et reklameslogan kun til kaffekanden, men det blev så populært at alt blåt emaljetøj fik tildelt navnet. Den brugbare kaffekande stod på alle husmødres ønskeseddel og blev hurtig en essentiel del af det danske køkken.
I 1930’erne kom der flere farver til, nu var det ikke kun de blå og hvide farver, men også rød og orange. Endnu mere populært blev emaljetøjet fra Madam Blå da en avisreportage meddelte at Kong Frederik og Dronning Ingrid indrettede deres køkken på Jagtgården i Trend med rød emalje.
Produktionen af Madam Blå stopper
I 1966 lukkede man for emaljeproduktionen, som følger af krigstiden, hvor der opstod mangel på råvare. Glud og Marstrand forsatte dog som virksomhed og blev i 2005 opkøbt af det Mexicanske selskab Envases Universales de México. Glud og Marstrand producerer i dag emballage til kød, mejeriprodukter, grønt, småkager, tobak mm.
Mange danskere ejer stadig kaffekander, sæbebøtter og kopper fra madam blå. Noget af det har endda allerede gennemgået minimum et generationsskifte. Glud og Marstrand formåede altså at skabe et langtidsholdbart produkt til en fair pris, der over 100 år efter stadig skaber minder hos danskerne.
Madam Blå findes ofte i Kirppu butikker i hele landet. Vil du starte loppejagten efter en ægte dansk designklassiker der har været med til at definere danskerne i over 100 år, så klik her.
Ingen kommentarer
Skriv en kommentar